Tilbage til "født på ny"   Født på ny oplevelser  

Et nutidigt billede af "født på ny" - begrebet.

Toppen af siden          Forsiden          SEND EN MAIL TIL MIG.

Du og jeg er født med en almindelig PC - ånd, som har en begrænset kapacitet.

Når du er klar til at blive født på ny, bliver der travlhed i himmelen. Gud sender straks sin cheftekniker, Helligånden, til dig.

Helligånden opretter straks en trådløs, 24 timer i døgnet ubegrænset internetforbindelse med Guds mega-supercomputer i himmelen.

Som det første installerer han et par programmer på din harddisk som hedder: "Grundlæggende forståelse af hvad Guds Rige er" og "Sådan hører du Guds stemme" (det sidste kan godt volde lidt problemer i starten). Men så er du i gang.

Det første du vil opleve er, at bibelen bliver forståelig for dig. Teksterne bliver "levende" og vedkommende. Men det er ikke det eneste.

Du får tilbudt et virusprogram. Din sjæl har op gennem livet modtaget påvirkninger, for det meste fra andre mennesker. Det har bevirket, at du måske har udviklet præstationsangst eller mindreværd eller en fobi. Noget som hindrer dig i at fungere som en glad og fri person. Gud tilbyder at scanne din sjæl og at rense ud.

Din nye internetopkobling sætter dig også i direkte forbindelse med en søgemaskine, der siger spar to til Google og andre. Her vil du opleve, at du kan få svar på så vel små som store spørgsmål i livet. Gud siger: "Bed om hvad som helst, og I skal få det". Det gælder også svar på dine spørgsmål.

Du får også adgang til at bede Gud om helbredelse, både for dig selv og for andre. Og det er ikke ualmindeligt, at han helbreder for sygdomme, som lægerne kalder uhelbredelige. Jeg har på min egen krop oplevet, at jeg er blevet gjort rask, selv om lægerne sagde noget andet.

Et ord som bruges for Helligånden på græsk betyder Advokat. Han er din sagfører. Du kan stå i en situation, hvor du render panden imod en mur, og alle døre er lukkede. Men du beder og en dør åbnes. Det kunne ikke lade sig gøre. Jo, det kunne.

Et andet navn betyder Rådgiver. Du kan opleve at få råd om, hvilken uddannelse du skal tage. Hvor du skal bo og mange andre praktiske ting. Nogen har oplevet at få råd om, hvem de skulle gifte sig med. Men du skal bede om rådet, og du behøver ikke at følge det. Men Gud ved bedst!

 

Dette er nogle af de fordele, du får ved at være født på ny. Men der er dog et par ting, som slår disse med flere længder.

 

Stinnesen, en belgisk/svensk munk bliver spurgt, hvad tro er. Han svarer: "Tro er, når du begynder at sige du til Gud. Når Gud ikke længere er noget upersonligt, en kraft, noget ophøjet eller uopnåeligt, men er blevet din personlige far, som du siger du til.

 

Det er, når du oplever, at Den almægtige Gud bøjer sig ned til dig. Han, som er Himmelen og Jordens Skaber, tager dig ved hånden og går med dig gennem livet, og du lader dig lede i tryg forvisning om, at han nok skal passe på dig. Og nu hvor du tror på ham, så har du hans velbehag og får del i den fred, som englene sang om for hyrderne på marken ved Betlehem. Men også få del i et spændende liv.

 

Filip får af Ånden besked på at gå ned ad vejen mod Gaza. Da der kommer en vogn siger Ånden: "Gå hen til den vogn". Manden i vognen spørger Filip om noget, han læser i Bibelen. Filip forklarer ham det, og manden kommer til tro og beder om at blive døbt.

Men da de kommer op af vandet, bortrykker Ånden Filip, og han bliver set flere hundrede kilometer væk.

 

Gud har en plan for dit liv, men du må kunne høre fra ham. Høre hvad Ånden siger. Derfor er internetforbindelsen til Himmelen nødvendig, så du kan høre når han siger: "Gå der hen". Eller han siger: "Giv denne besked videre".

Og en dag vil du kunne sige: "Wow, lille jeg er i gang med at udrette ting sammen med Den almægtige Gud". Det kan være alt lige fra ganske små ting til store mirakler. Ja, det er et til tider spændende liv at være kristen.

Tænk hvis du skulle opleve at blive flyttet flere hundrede kilometer fra den ene opgave til den næste. Og det bare som med et knips af en finger. Det lyder lidt vildt, men for Gud er ingenting umuligt.

 

Men det aller, aller vigtigste af det hele kommer her til sidst. Jesus lover, den som tror, evigt liv. Og kort før sin død siger han: "I min fars hus er der mange boliger, og jeg går bort og forbereder én til jer".

Det er situationen nu. Jesus er klar og venter på os, dig og mig. Jeg er klar til at komme, men er du det?

  Velkommen hjem.

 

Jeg ønsker dig held og lykke med dit "født på ny projekt". At du får internetopkoblingen på plads, så du kan få alle de fordele, som det giver. Jeg håber vi mødes en dag. Om ikke før så den dag vi kommer hjem til Jesus og flytter ind i vores nye hus.

 

Marianne   oplev2   oplev3   Saulus   Moderne

Marianne   oplev2   oplev3   Saulus   Moderne

Tilbage til "født på ny"   Født på ny oplevelser